Motorvarmer

Hva er det som irriterer bilførere mest om vinteren?

Svaret er enkelt, helt foran står helt sikkert snøen og snøføre! Er det virkelig det som vi er mest irritert over? Vi tror det som plager oss mest om vinteren er at bilen er kald når vi setter oss. At vi må ut tidligere for å skrape is fra rutene og at i verste tilfelle bilen ikke starter. De fleste av oss er avhengig av bilen for å komme seg på jobb og når noe uforventet skjer blir vi fort stresset. Da er det fint om man har en bil som har motorvarme innebygd fra fabrikken.
Men hva er løsningen om det ikke er innebygd motorvarme? Løsningen på spørsmålet blir fort dyr, samtidig at man ofte trenger å kjøre til verksted med bilen for å få montert bilvarmer i etterkant. Det første man kommer på når man tenker på motorvarmer er leverandører som Eberspächer eller Webasto. Men det finnes en billigere alternative, dette er VVKB. VVKB tilbyr med Apollo C serien en vannvarmer som bruker bensin eller diesel samtidig at det finnes elektriske varianter som du kan koble til stikkkontakten i garasjen. 

motervarmer vinterbil

Hva er VVKB  – Apollo C

VVKB Apollo C er en motorvarmer – vannvarmer som varmer motoren før start samt at den sørger for at bilen blir varm og rutene isfri. VVKB Apollo C kan brukes til personbiler som bruker diesel eller bensin, samtidig finnes også varianter for lastebiler og yrkesbil. Motorvarmer fra VVKB Apollo C er vannvarmere men det finnes også Apollo V som er luftvarmere. Generelt er luftvarmere ikke anbefalt for bruk i personbiler men elbiler, bobiler eller lastebilkabiner er egnet til dem.

Forskjellen mellom vannvarmere og luftvarmer er som navnet allerede sier: vannvarmer varmer opp med vann og luftvarmere besitter en varmeveksler som varmer opp luften men ikke motoren. Fordelen med bilvarmer – vannvarmer er at kjølevannet fra motoren blir varmet opp, slik at det er varmt og lettere å starte. En varm motor bruker også mindre drivstoff enn en kald motor. VVKB Apollo C produktene finnes for 12 V eller 24 V uttak og har en effekt fra 5 KW som er egnet til personbiler og varmtvannsberedere. For lastebiler finnes det vannvarmere med 9 og 12 KW effekte. Alle motorvarmere blir levert med en komplett montasjesett, slik at det kan bygges inn selv uten at man må kjøre til bilverkstedet. Det er selvfølgelig anbefalt å ha profesjonell hjelp hvis man ikke har noe kunnskap om biler i det hele tatt. 

Motorvarmer/ vannvarmer Apollo C garanterer motorstart selv ved kalde temperaturer ned til -45 ° C. Motorvarmeren kan også brukes mens du kjører. Alle varmere er utstyrt med et digitalt kontrollpanel for tids og temperaturinstilling samt fjernbetjening til nøkkelknipe med start/stopp funkjson. Alle varmere er CE, FCC og ROHS sertifisert.

Hva er VVKB Titan P

VVKB Titan er elektriske motorvarmer / vannvarmer som man enkelt kobler inn i kjølevannkretsen. VVKB Titan kan brukes i alle kjøretøy som bruker kjølevæske i motoren. Det eneste man må passe på er at man har tilgang til strømtilkobling. Titan motorvarmere er ganske liten og kan derfor også installeres i snøscooter og ATV for lettere oppstart av motoren de kalde årstidene. Motorvarmere finnes fra 500 Watt til 3000 Watt og er TÜV, CE, FCC, og ROHS sertifisert.

VVKB Apollo C1

Motorvarmer / Vannvarmer VVKB Apollo C1 5KW

til personbiler og varmtvannsberedere

6900kr

kjøp

VVKB Apollo C2

Motorvarmer/ Vannvarmer Apollo C2 9KW

til lastebiler, buss osv. og varmtvannsberedere

7800 kr

kjøp

VVKB Apollo C3

Motorvarmer / Vannvarmer VVKB Apollo C3 12 KW 

til lastebiler, buss, osv. og varmtvannsberedere

8100 kr

kjøp

VVKB TITAN

 VVKB Titan elektriske motorvarmere fra 0,5 – 3 KW

til personbiler, lastbiler, ATV, Snøscooter, Traktor osv.

fra 1150 kr

kjøp
Binar_funksjon

Hvordan fungerer en motorvarmer

Når motorvarmeren blir installert i etterkant blir vannvarmeren tilkoblet kjølevannskretsen (kjølevannsystemet). Motorvarmeren blir da direkte montert i motorrommet og den varme luften blir transportert til bilkabinen. Etter at motorvarmeren blir startet bruker den bensin eller diesel fra drivstofftanken. For at drivstoffet i forbrenningskammeret blir tent, blir det brukt et glødløp. Glødeløpet får energi fra bilbatteriet (12V eller24V) og blir deaktivert etter en bestemt tid. I brennkammeret blir luften og kjølevannet oppvarmet. Med en sirkulasjonspumpe blir det varme kjølevannet sirkulert gjennom motoren. Dette sørger for at motoren blir varmet opp og ikke blir startet i kald tilstand.

Fordel er at en varm motor bruker mindre drivstoff, det blir avgitt mindre CO2 samtidig at motorslitasje blir redusert. Avhengig av utetemperaturen ligger oppvarmingstiden mellom 15 -30 minutter før rutene er isfrie og førerkabinen er varm.

Hos oss finner du også massevis av tilbehør og reservedeler